linkedin
להרשמה לניוזלטר
16.01.2024 עדכון לקוחות
אישור היסטורי: ה-SEC מאשר מסחר ב – Spot Bitcoin ETFs
אודות תחומי פעילות

לאחר שנים של דחיות, רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) אישרה סוף סוף ביום 10.1.2024 את המסחר ב-Spot Bitcoin ETFs  ("קרנות סל מגובות ביטקוין ספוט"). זהו צעד היסטורי וציון דרך משמעותי עבור תעשיית הקריפטו, המעניק לגיטימציה נוספת לנכס הדיגיטלי הפופולרי.

מה זה ETF מגובה ביטקוין ספוט?

ETF  (Exchange Traded Fund) מגובה ביטקוין ספוט היא קרן סל העוקבת אחר מחיר הספוט של ביטקוין (מחיר בזמן אמת) בבורסות. המשקיעים יכולים לרכוש ולמכור יחידות של הקרן בבורסה, בדומה לכל נייר ערך אחר, ללא צורך להחזיק באופן ישיר את מטבע הביטקוין.

יתרונות השקעה ב-ETF מגובה ביטקוין ספוט:

  • נגישות: מאפשרת למשקיעים רבים יותר להיכנס לתחום הביטקוין ללא הצורך להתמודד עם ההיבטים הטכנולוגיים המורכבים של החזקת מטבעות קריפטו.
  • פשטות: ניהול הקרן מתבצע על ידי חברה מקצועית הבקיאה בתחום, והמשקיע אינו צריך לדאוג לאבטחת המטבעות.
  • רגולציה: קרנות ETF נתונות לפיקוח רגולטורי הדוק, מה שמעניק למשקיעים רמת הגנה נוספת.
  • הלבנת הון: העדר חסמים להעברת כספים שמקורם במסחר בקרנות סל מגובות ביטקוין דרך המערכת הבנקאית מהיבט של של כללי הלבנת הון ומניעת טרור, לעומת החסמים הקיימים בהשקעה ישירה במטבע דיגיטלי.

חסרונות השקעה ב-ETF  מגובה ביטקוין ספוט:

  • עלויות: הקרן גובה דמי ניהול עבור ניהול נכסי הקרן, ועלויות נוספות הקשורות בהחזקה ושמירה של ארנקי קריפטו.
  • סיכונים: השקעה בביטקוין, גם באמצעות ETF, כרוכה בסיכונים רבים, כגון תנודתיות גבוהה וספקולציות בשוק.

המסע המשפטי לאישור ה-SEC

בקשה ראשונה לאישור ETF מגובה ביטקוין הוגשה ל-SEC בשנת 2013. הבקשה נדחתה אז ולמעשה קבעה את מדיניות ה-SEC בענין  לשנים הבאות. בקשות נוספות שהוגשו במהלך השנים נדחו כולן על ידי ה-SEC. עיקר הנימוקים לדחיה: חשש מהתנודתיות הרבה של מטבע הביטקוין, מניפולציות והונאות שניתן לעשות במחיר המטבע בשוק לא מפוקח והסיכונים הפוטנציאליים למשקיעים.

לאחר שנים, שני סוגים של קרנות סל מגובות בחוזים עתידיים על הביטקוין (Bitcoin Futures ETF) אושרו על ידי ה-SEC. הראשונה, של Teucrium Bitcoin Futures Fund, אושרה למסחר ב- NYSE Arca (בורסת מסחר המתמחה במסחר ב-ETF) בחודש אפריל 2022. השניה, של Valkyrie XBTO Bitcoin Futures Fund  אושרה למסחר ב-NASDAQ בחודש מאי 2022.

בקשה של חברת Grayscale Investments, LLC ל-SEC בחודש אוגוסט 2023 לאשר מסחר של ETF מגובה ביטקוין ספוט ב- NYSE Arca נדחתה על ידי ה-SEC. בעקבות החלטת ה-SEC לדחות את הבקשה, הגישה Grayscale עתירה לבית המשפט לערעורים של ארה"ב (US Court of Appeals) לבחון את החלטת הדחיה של ה-SEC. על פי ה – Exchange Act יש לבית המשפט לערעורים סמכות לבחון צווים של ה-SEC ועל פי ה – Administrative Procedure Act, בית המשפט לערעורים מוסמך להצהיר על פעולה של ה-SEC כבלתי חוקית אם הוא מוצא שהיא  שרירותית, גחמנית, עושה שימוש לרעה בשיקול דעת או כל סיבה אחרת על פי החוק (“Arbitrary, capricious, and abuse of discretion or otherwise not in accordance with law”). למעשה, בית המשפט בוחן אם החלטת הרשות (במקרה זה ה-SEC) היתה סבירה ומנומקת באופן סביר (“Reasonable and reasonably explained”).

בית המשפט לערעורים הבהיר את הכלל הבסיסי בדין המנהלי לפיו מקרים דומים צריכים לקבל טיפול זהה על ידי הרשות (“The great principle that like cases must receive like treatment is black letter administrative law”). העותרת, Grayscale, הציגה ראיות בפני בית המשפט המצביעות על כך שלמעשה ETF מגובה חוזים עתידיים על הביטקוין ו-ETF מגובה ביטקוין ספוט הם מוצרים דומים (למשל, שקיימת קורלציה של 99.9% בין מחירי הספוט של הביטקוין לבין מחירי החוזים העתידיים על הביטקוין, מהטעם הפשוט שמחירי החוזים העתידיים נגזרים בסופו של דבר ממחיר הספוט של הביטקוין).

מאחר שה-SEC לא הצליח להוכיח הבדלים בין המוצרים ולא הראה סיבות מדוע יש לתת יחס שונה למקרים דומים, בית המשפט לערעורים קבע שהחלטת ה-SEC היתה “Arbitrary and capricious” והורה ל-SEC לשוב ולבחון את בקשת Grayscale לאשר למסחר ETF מגובה ביטקוין ספוט. כאמור, לאחר בחינה חוזרת, ביום 10.1.2024 אישר ה-SEC למסחר את מוצר זה למסחר ל-11 קרנות סל.

השפעות האישור:

אישור ה-SEC  הוא צעד משמעותי בחיזוק מעמדה של תעשיית הקריפטו. הוא צפוי להוביל להגדלת זרם ההשקעות בביטקוין מצד משקיעים מוסדיים ומשקיעים פרטיים כאחד.

לסיכום:

אישור ה-SEC  למסחר בSpot Bitcoin ETFs  הוא אירוע היסטורי בעל השלכות משמעותיות עבור שוק הקריפטו. זהו צעד נוסף לקראת אימוץ נרחב של מטבעות דיגיטליים על ידי הכלכלה הגלובלית.

לרשותכם לכל שאלה,

שלומי ברדוגו וצוות בלוקצ'יין ומטבעות

 

מובהר כי אין באמור בכדי להוות התייחסות לנסיבות ועובדות ספציפיות ואין לראות בכך משום חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי לעניין קונקרטי.

המידע הנכלל בניוזלטר זה אינו מהווה משפטי ו/או ייעוץ השקעות. יש לבצע מחקר עצמאי לפני קבלת החלטות השקעה.