linkedin
להרשמה לניוזלטר
10.10.2023 עדכון לקוחות
הנחיות ראשוניות למעסיקים בעקבות מצב הלחימה – מבצע 'חרבות ברזל'
אודות תחומי פעילות

לקוחות וחברים יקרים,

בעקבות מצב הלחימה ומבצע ״חרבות ברזל״, אנחנו מביאים בפניכם את הנחיות משרד העבודה, כפי שנמסרו בסמינר מקוון מיוחד שהתקיים אמש, ב-9/10/23:

תשלום שכר

  1. במצבי חירום קודמים, סוגיית אופן תשלום שכרם של עובדים שנעדרו מהעבודה בשל הנחיות פיקוד העורף, הוסדרה בהסכמים קיבוציים או בצווי הרחבה – בתום הלחימה.
  2. באותם מקרים המעסיקים שילמו את שכרם הרגיל של העובדים שנעדרו עקב הוראות פיקוד העורף, ופוצו על תשלום השכר על ידי משרד האוצר.
  3. מעסיק אינו מחויב לשלם את שכרם של עובדים אשר נעדרים ממקום העבודה – מבחירתם.

עבודה מהבית

  1. נכון למועד זה, ההחלטה האם לאפשר לעובד לבצע את עבודתו מהבית או ממקום העבודה (בכפוף לכך שהוא ממוגן) – נתונה למעסיק, במסגרת הפררוגטיבה הניהולית שלו.
  2. יחד עם זאת, יש להפעיל את הפררוגטיבה הניהולית בשיקול דעת ובתום לב, ולהתחשב בנסיבות המיוחדות של כל עובד, כגון המרחק בין מקום מגוריו של העובד לעבודה, אובדן או קרוב שנעדר, מצבו הנפשי של העובד, וכיוצא בזה.
  3. במידה וישנו הסכם קיבוצי תקף במקום העבודה, יש לפעול בהתאם להוראות ההסכם הקיבוצי בנושא או בהתאם להסכמות עם ארגון העובדים.
  4. יש לאפשר להורה לילד מתחת לגיל 14 או הורה לילד עם צרכים מיוחדים עד גיל 21 להיעדר מהעבודה לצורך השגחה על ילדו, וזאת בשל סגירת המסגרת הלימודית בה לומד ילדו, ובלבד שבן הזוג השני עובד.

חופשה ללא תשלום

  1. חופשה ללא תשלום אפשרית רק בהסכמת שני הצדדים.
  2. תשלום דמי אבטלה לעובדים שיצאו לחל"ת תלויה בתנאים שנקבעו בשגרה על ידי הביטוח הלאומי לעובדים בחל"ת. נכון להיום אין הקלות מיוחדות לתשלום דמי אבטלה בחל"ת, בניגוד להקלות שניתנו בקורונה.

מפעל חיוני

  1. חוק שירות עבודה בשעת-חירום, תשכ"ז-1967 קובע אילו סוגי מפעלים יוכרו/הוכרו כמפעל חיוני.
  2. מקום עבודה שהוכרז כמפעל חיוני, יכול לחייב הגעתם של עובדים לעבודה, בכפוף לצו שיימסר.
  3. להלן מספר דוגמאות למפעלים חיוניים – מפעלים המספקים תשתיות מים, חשמל, דלק, רפואה בקהילה ורפואת חירום, אספקת מזון, שירותי תחבורה, ייצור ציוד צבאי או רפואי, וכדומה.
  4. ניתן לחייב עובד להתייצב לעבודה במפעל חיוני גם אם מדובר בהורה לילד מתחת לגיל 14. כאמור, יש לעשות כן תוך הפעלת שיקול דעת והתנהלות בתום לב.
  5. עובד אשר נעדר מעבודתו במפעל חיוני, ללא הצדקה, אינו זכאי לתשלום שכר, ואף מבצע לכאורה עבירה פלילית.

פיטורים

  1. חוק הגנה על עובדים בשעת חירום, תשס"ו-2006 אוסר על פיטורי עובד אשר נעדר מהעבודה בשל מילוי הנחיות פיקוד העורף.
  2. בהתאם להסדרים שהיו בעבר, ככל והמעסיק נאלץ לסגור את העסק בשל הנחיות פיקוד העורף, היה עליו לשלם לעובדיו את שכרם. אולם, נכון למועד זה, טרם הוחלט על מנגנון הפיצוי למעסיקים אלו.
  3. כמו כן, חוק חיילים משוחררים (החזרה לעבודה) אוסר על פיטורי עובד אשר זומן למילואים ו/או מבצע שירות מילואים, וזאת למשך 30 יום מסיום השירות (להלן: "התקופה המוגנת"). לא ניתן להודיע לעובד על פיטוריו במהלך תקופה זו, גם אם היא תיכנס לפועל לאחר תום התקופה המוגנת.

שעות נוספות

  1. ביום 9.10.2023 חתם שר העבודה על היתר כללי להעסקת עובדים בשעות נוספות (הוראת שעה), התשפ"ד-2023 .
  2. על פי ההיתר ניתן להעסיק עובד עד 14 שעות עבודה ליום כולל שעות נוספות, במקום עד 12 שעות כולל שעות נוספות על פי ההיתר הכללי החל במשק.
  3. אורך שבוע העבודה לא יעלה על 67 שעות כולל שעות נוספות ומכסת השעות הנוספות בחודש עבודה לא תעלה על 90 שעות.
  4. על המעסיק לתת הפסקה של רבע שעה לפחות בין השעות ה-12 עד ל-14 ביום העבודה, בנוסף להפסקות הקיימות על פי הדין.
  5. העסקת העובד בשעות הנוספות תהיה בהסכמתו.
  6. ההיתר יחול על מעסיק של מעל 20 עובדים, בכפוף לכך שהתקיימו התנאים הקבועים בהיתר.
  7. ההיתר לא יחול על: מעסיק בענף התחבורה הציבורית; מעסיק שחל עליו צו ההרחבה בענף ההובלה; מעסיק שחל עליו צו ההרחבה בענף ההיסעים; מעסיק שחל עליו צו ההרחבה בענף הבניה, התשתיות, צמ" ה, עבודות ציבוריות ושיפוצים.
  8. ההיתר ניתן עד ליום 7.11.2023.

 

מדובר בהנחיות שייתכן וישתנו. בנוסף מדובר בהנחיות כלליות, ויש להתייעץ לגבי כל מקרה פרטני. אנו ממליצים לקבל את ההחלטות תוך הפעלת שיקול דעת ותוך התחשבות בנסיבות המיוחדות.

אנו נעמוד לרשותכם בכל שאלה והתלבטות.

מאחלים לכולנו ימים טובים יותר, שוודאי עוד יגיעו.

 

בברכה,

הלית שמחוני, ליבי שוד-אלדר וצוות מחלקת דיני עבודה.

האמור במסמך זה הוא מידע כללי בלבד ואינו מהווה חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי, ואין לעשות בו כל שימוש אחר.