linkedin
להרשמה לניוזלטר
10.03.2024
"חייבים למצוא מנגנון שיסייע ליזמים לעבור את התקופה הזאת" – עו"ד עומר גדיש בריאיון ל'כלכליסט'
אודות תחומי פעילות

לקראת פורום DUN'S100 לבכירי המשפט בענף הנדל"ן, עו"ד עומר גדיש השתתף בריאיון מומחים, בו התייחסו לסוגיות משפטיות מרכזיות נוספות המלוות את הענף בשעה זאת.

עו"ד גדיש התייחס למשבר הדיור, פתרונות בנקאיים ומדיניים ומגמות ניכרות בשוק, וכשנשאל לגבי מצב היזמים במשק והאם  נכון יהיה לייצר מנגנון הלוואות מיוחד ליזמים כדי לסייע לחברות לצלוח את התקופה הנוכחית, השיב: "בהחלט. משבר הדיור שהחל כאמור כבר באפריל 2022 גרם גם לירידה המספרית בהתחלות הבנייה וגם, במסגרת הדירות החדשות שנמכרו, המלחמה שהחלה לפני כחמישה חודשים גרמה לקיפאון כמעט מוחלט בענף.

מצד ההיצע – עובדים פלסטינאים לא הורשו להגיע לעבודה בשל סגר על יהודה ושומרון ועל רצועת עזה, רשויות רבות הורו על סגירת אתרי בנייה, עובדים זרים רבים ברחו מהמדינה ועובדים ישראלים רבים גויסו למילואים. מצד הביקוש – בכל ענפי המשק חלה ירידה גדולה בביקוש, וכמובן שגם בענף הבנייה, מטבע הדברים בזמן מלחמה, ובטח בחודשיה הראשונים, שבהם אנשים לא ביקרו בדירות לדוגמה, ולא רכשו דירות חדשות. הדבר גרם כמובן לפגיעה קשה בתזרים המזומנים של כל העוסקים בענף הבנייה. יתרת החוב של ענף הבנייה, שמורכב בעיקרו מחוב בנקאי ומהנפקת איגרות חוב בשוק ההון, גדל באופן דרמטי, וגם סכומי ההפרשות להפסדי אשראי גדלו באופן משמעותי. אני חושב שחייבים למצוא מנגנון שיסייע ליזמים לעבור את התקופה הזאת, אחרת לא מעט מהם ייקלעו להליכי חדלות פירעון וייווצר כדור שלג שכל המשק יפסיד ממנו. חייבים למצוא פתרון כלשהוא שיסובסד על ידי המדינה – ערבות מדינה לביטוח אשראי, הלוואות בערבות מדינה, הלוואות מסובסדות ליזמים, וכמובן גם הגדלת מכסות עובדים זרים או היתר להביא עובדים זרים באופן פרטי. להצעות אלו יש מחיר לא קטן, אבל אני בטוח שבראיית כלל המשק זה הפתרון הנכון והזול למדינה".

 

לריאיון המלא: כלכליסט>>