linkedin
להרשמה לניוזלטר
13.09.2022 עדכון לקוחות
עדכון לקוחות: פרטיות ואבטחת מידע בשימוש בטכנולוגיות Deepfake (זיוף עמוק)
אודות תחומי פעילות

Deepfake (זיוף עמוק) היא טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית ליצירה ועריכה של תמונות, קטעי קול וקטעי וידאו באופן מלאכותי, באיכות שמקשה מאוד להבחין האם התכנים אותנטיים או מזויפים.

הרשות להגנת הפרטיות פרסמה השבוע מסמך להערות הציבור על Deepfake. במסמך, הרשות סוקרת היבטי פרטיות שונים של הטכנולוגיה, ונותנת את המלצותיה לציבור וליוצרי ומשתמשי הטכנולוגיה.

הרשות קובעת כי תוכן שזויף באופן משכנע נכנס בגדרי פרק א' לחוק ועלול להפר את סעיף 2(4) לחוק – פרסום תצלום בנסיבות העלולות לבזות או להשפיל, 2(6) – שימוש בתמונה או בקול לשם רווח, ו 2(11) – פרסום של ענין הנוגע לצנעת חייו האישיים של אדם. במילים אחרות, הגנת חוק הגנת הפרטיות משתרעת גם על "מידע" לא אמיתי.

הרשות דנה בעיקרון חשוב נוסף בדיני הפרטיות – עקרון ההסכמה. בעניין זה, הרשות מבהירה כי הפצה של תמונות או קטעי וידאו, הנעשית בהסכמה, אינה מהווה פגיעה בפרטיות, וזאת ללא קשר לתוכנו של הפרסום. יחד עם זאת, תוכן דיגיטלי שעבר עריכה, במיוחד אם יש בו כדי להשפיל או להביא לפרסום עניין הנוגע לצנעת הפרט, הוא תוכן שיש חשד כי נוצר ללא הסכמה – ההסכמה "חשודה" וההתייחסות אליה תהיה בהתאם. בהקשר זה נזכיר שבעבר, הרשות החילה את עקרון צמידות המטרה (סעיף 2(9) לחוק) על מידע פומבי, ועצם העובדה שמידע כלשהו הוא פומבי (למשל – ברשת חברתית), לא מתירה כשלעצמה שימוש במידע זה למטרות אחרות ללא הסכמה. ייתכן שלכך רומזת הרשות גם כאן.

את הקביעה שמידע אישי מזויף (באופן משכנע) כפוף לחוק הגנת הפרטיות מחילה הרשות כמובן גם על פרק ב' לחוק (הגנה על הפרטיות במאגרי מידע), ומחילה את ההוראות הרלוונטיות כגון חובת אבטחת מידע וקיום תקנות אבטחת המידע, כולל החובה לצמצם מידע (הרשות מנצלת את ההזדמנות לקבוע שוב ששמירה של מידע עודף במאגר פוגעת בפרטיות). כאשר הרשות מיישמת את זכות העיון, התיקון והמחיקה על deepfake, היא מגיעה לתוצאה המתבקשת (והמעניינת) שלנושא המידע זכות שמידע לא נכון אודותיו יתוקן או יימחק.

המסמך הוא דוגמא ליישום יצירתי ונבון של חוק הגנת הפרטיות, שנחקק ב 1981, על טכנולוגיה שבזמנו הייתה בגדר מדע בדיוני.

הרשות חוזרת מספר פעמים על כך ש deepfake נפוץ בפורנוגרפיה. אנחנו ננצל את ההזדמנות להפנות לסרטון מרתק שיצר ערוץ 4 הבריטי לכבוד חג המולד 2020, ובו ברכת חג אלטרנטיבית מהמלכה אליזבת השנייה. ומי יודע, אולי גם השנה המלכה תישא ברכה לחג, כפי שעשתה ב 71 השנים האחרונות? הטכנולוגיה קיימת.

 לצפייה בסרטון>>

אנו עומדים לרשותכם בכל שאלה,

אייל שגיא, ליאור תלמוד וצוות מחלקת משפט וטכנולוגיה

האמור במסמך זה הוא מידע כללי בלבד ואינו מהווה חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי ואין לעשות בו כל שימוש אחר.