linkedin
להרשמה לניוזלטר
04.07.2023
עו"ד אסף לפיד, שותף במחלקה המסחרית וראש תחום מימון, השתתף בפאנל מומחים בכנס השנתי ה – 20 של אגוד היועצים המשפטיים הפנימיים ACC Israel
אודות תחומי פעילות

עו"ד אסף לפיד, שותף במחלקה המסחרית וראש תחום מימון, השתתף בפאנל מומחים בכנס השנתי ה – 20 של אגוד היועצים המשפטיים הפנימיים ACC Israel

משבר במשק בכלל, ובחברה בפרט, הוא עניין גדול שדורש התאמה, וליועץ המשפטי יכולת להיערך אליו מראש, ולסייע בצליחת הארגון את המשבר.
בין אם בחברה ציבורית או פרטית, בסיטואציה של משבר היועץ המשפטי נמצא בקו הראשון בחזית ועליו לפעול בתיאום ובצמידות עם פונקציות נוספות בארגון ומחוצה לו.
בפאנל הציגו המומחים שיקולים וכללים מנחים, שיסייעו ליועמ״שים לנהל את הטיפול במשבר תוך עמידה בדרישות דיווח רגולטורי והסכמי, שמירה על כללי הממשל התאגידי והגנה על נושאי המשרה.
היועצים החיצוניים לארגון, המלווים את היועמ"ש וההנהלה בכל שלב של הפעילות העסקית, הציגו בפאנל דרכים להיערך מראש למשבר, ולנהל את המשבר בארגון מהזווית המשפטית.
בפאנל התייחס אסף לאחריות המוטלת על היועמ"ש והכלים העומדים לרשותו בהיערכות למשבר ואל השיקולים שיש לקחת בחשבון בעבודה inhouse ומול היועץ החיצוני, וכן אל ההזדמנויות שמגיעות אל פתח החברה כתוצאה ממשבר, ואמר כי "נקודת המוצא ונקודת הסיכום שלנו היא שמשבר הוא גם הזדמנות. משבר של אחד יכול להיות הזדמנות של אחר (למשל, רכישה ב"מחיר מבצע" או משבר בריאותי שמאיץ תהליכי טרנפורמציה דיגיטלית, ומביא להנפקות IPO של חברות כמו "למונייד" דווקא בעיתות משבר) אבל גם הזדמנות עבור התאגיד שלנו, כמו למשל כניסה של בעל מניות אסטרטגי או רכישה של בעל מניות אחד את האחר, כפיתרון למצבי "דד לוק", ריבוי דיסציפלינות או מחנאות בחברה (סוגי עסקאות שאנחנו רואים לא מעט בעת הזו). המשבר מביא גם לצמצומים, שהם אמנם מצערים, אך בראי התאגיד יכולים לייעל את העבודה, להזרים דם חדש, לעודד יצירתיות (כי אין ברירה ואין שפע), ו"לנקות" תופעות של אבטלה סמויה."
באשר לייעול העבודה המשפטית, אסף ציין כי "בעתות של סימני משבר, ולמעשה – בשגרה, כהכנה למשבר-, הכי חשוב "סדר וניקיון". למרות הטרחה והעבודה, אני ממליץ תמיד לדאוג לטבלאות שליטה שיסכמו את כל ההסכמים של התאגיד – שכירויות, ספקים, כוח אדם – לרבות שכר, אופציות ותגמול מסוג אחר, ולהכין – ממש מיומו הראשון של התאגיד טבלאות, ולצידם חדר מידע מסודר (והיום, עם התפתחות ה-AI, זה יילך וייעשה קל יותר. היועמ"ש הוא אמנם לא מרכז הכנסה של החברה, אבל הוא מרכז ידע, וכאמור "ידע זה כוח". הכלים האלה הם בסיס לטיוב וייעול של כל משא ומתן, ובפרט בעת משבר, והם יכולים לתת ליועמ"ש את הבמה ואת הכלים להשתתף ולהוביל תהליכי עומק בתאגיד, לרבות משאים ומתנים לשיפור התנאים המסחריים מול כל המעגלים שאיתם מתמודד התאגיד, ולהביא לחיסכון עצום, ואגב (למרות שזה נגד האינטרס של היועצים החיצוניים), לרבות בשכ"ט היועצים החיצוניים ."

הפאנל בהנחיית עו"ד נועם נתיב, יועמ"ש צים ודירקטור ב – ACC, ובהשתתפות: עו"ד אסתר קורן, סגן יו"ר וראש מחלקת תאגידים, מיזוגים ורכישות במשרד גולדפרב גרוס זליגמן; עו"ד עמית שטיינמן, שותף-מנהל ושותף במחלקת העסקאות, משרד ש. הורוביץ ושות'.

תוכניית הכנס: